In het Diaconaal Platform Hoogeveen willen kerken en andere levensbeschouwelijke instellingen in de gemeente Hoogeveen, ieder vanuit haar eigen Identiteit, samenwerken om mensen te helpen en tot hun recht te laten komen zodat de gemeente Hoogeveen voor ieder leefbaar is en blijft.
Telefoonnummer: | 0528-275795 |
E-mail: | info@diaconaalplatformhoogeveen.nl |
Website: | www.diaconaalplatformhoogeveen.nl/ik-zoek-hulp/inloopuur-de-haven/ |
1. In loop uur De Haven
Inloop uur De Haven is een plek waar je terecht kunt met je vragen en problemen. Iedere eerste en derde maandagavond van de maand (in de school vakanties is de inloop gesloten) ben je welkom in de “BUURTHUISKAMER” van het Leger des Heils aan de Schutstraat 40 (zij ingang Reviusstraat) in Hoogeveen. Een gastheer of -vrouw ontvangt je graag met een kop koffie of thee. In alle rust en privacy luistert hij of zij naar je verhaal en je vragen. Samen met jou wordt gezocht naar een oplossing of naar de beste manier om aan jouw probleem te werken.
2. Ontmoeting op Zondag
Iedere zondagmiddag is er van 15.00 uur tot 17.30 uur Ontmoeting op Zondag in de “BUURTHUISKAMER” Schutstraat 40 (ingang Reviusstaat). Bestemd voor iedereen die de zondag lang vindt duren en behoefte heeft aan gezelligheid en een praatje of een spelletje. Er is koffie en thee en later op de middag soep met een broodje. U bent van harte welkom!
Het algemeen maatschappelijk werk biedt inwoners van Hoogeveen hulp bij problemen waar ze niet zelfstandig uit kunnen komen.
Het maatschappelijk werk is een zogenaamde eerstelijns voorziening. Dat betekent dat het gratis toegankelijk is voor alle burgers, zonder selectie vooraf en zonder verwijsbriefje.
Maatschappelijk werk biedt u hulp bij het oplossen van uw problemen of biedt u een goed gesprek waarin de zaken weer helder worden gemaakt.
Hulp kan zowel individueel als in groepsverband aangeboden worden.
Thema: luisterend oor bieden, hulpvraag formuleren, contact opnemen met professionals, verwijzing naar professionele instanties.
Mensen die door samenloop van omstandigheden op zichzelf zijn teruggeworpen, die de weg niet weten naar instanties, geen familie, vrienden of kennissen hebben om dit mee te delen of om hen te helpen.
De cliënt maakt zelf de keuzes en blijft daar ook verantwoordelijk voor. De vrijwilligers lopen een tijdje mee met een cliënt om hem/haar mogelijkheden te bieden, informatie en tips te geven en te begeleiden. De cliënt blijft zelf verantwoordelijk voor de keuzes die hij/zij maakt.
Er zijn geen kosten verbonden aan onze hulp.
Telefoonnummer: | 0528-278855 |
E-mail: | info@swwh.nl |
Website: | https://www.swwh.nl/ |
Mensen die door samenloop van omstandigheden op zich zelf teruggeworpen zijn, die de weg niet weten naar instanties, geen familie, vrienden of kennissen hebben om dit mee te delen of hen te helpen.
Deze mensen een luisterend oor bieden en de tijd te nemen voor het realiseren van een vertrouwensrelatie om mensen van daaruit te begeleiden naar professionele instanties.
Sociaal maatschappelijke ondersteuning. Praktische ondersteuning (inrichting huis, hulp klussendienst, bemiddeling voedsel- en kledingbank). Inkomensondersteuning met betrekking tot verwijzing en/of begeleiding naar professionele en vrijwillige instanties voor lokale en landelijke regelingen.
Er zijn geen verplichtingen. Men maakt zelf de keuze en blijft daar ook verantwoordelijk voor. De vrijwilligers lopen een tijdje mee met een client om hem/haar mogelijkheden te bieden en te begeleiden.
Omzien Naar Elkaar ook wel Stichting One genoemd.
Website: | https://stichtingone.nl/ |
Onze vrijwilligers proberen cliënten te helpen bij de inrichting van hun huis als ze werkelijk niets hebben. Er wordt gekeken naar stoffering en meubels, bedden, matrassen, linnengoed, koelkast, wasmachine, gasstel etc. veelal wordt er gezocht bij kringloopwinkels of op marktplaats. Een klussendienst verleent hulp bij schilderwerk, behangen, vloerbedekking leggen en het ophangen van spullen. Een enkele keer krijgen we iets uit inboedels.Als het budget zeer krap is wordt er bemiddeld via de Voedselbank voor een pakket, eventueel wordt dat aangevuld met andere noodzakelijke behoeften. Ook een inschrijving voor de Kledingbank wordt, indien nodig, gedaan.
Gezinnen met kinderen krijgen voorrang.
We hebben een goed contact met andere hulpverlenende instanties, zoals Promens Care, Werkpro, SWW ed.
Van de cliënt wordt een actieve betrokkenheid gevraagd bij deze diensten.
Allereerst wordt gekeken wat de cliënt zelf kan bekostigen of vanuit eigen netwerken kan krijgen. Zo nodig vult Stichting One aan.